Ligger Twin Peaks i Norrland?

2011-02-10

Så är jag hemma från min Norrlandsexkursion! Sverige är ett lååångt land och skillnader mellan oss som bor där är många och roliga. Stack iväg tisdag kväll och vi började med middag på Katalin. Det kändes som Birgitta sa att vi skulle på en semesterresa! Vi åt och drack gott och blev nog till och med susiga i kolan på ett glas vin. Det händer ju gärna när man inte hunnit äta innan på dagen. Väl på stationen så var ju tåget försenat. Ja för den vana Sj resenären så är väl inte detta någon direkt chock. Skrev till en av mina vänner som ofta frekventerar SJs tåg om denna händelse och hon svarade ”Åh, vad ovanligt, det måste ha hänt nåt!” :-).

Resan gick utan missöden, vi satt i en kupé och hade lite tilltugg med oss då vi blivit upplysta om att det inte skulle finnas någon restaurangvagn men se det var fel för det fanns! Pratade med konduktören om frukosten som skulle ingå i priset och han sa ”ja det ordnar jag, jag kan steka lite ägg åt er imorgon bitti, ha ha, nejdå ni får väl frukost på något hotell när ni kommer fram, så brukar vi ordna det!”. Nåväl när vi anlände Jörn vid 05.20 nästa morgon så lös den konduktören med sin frånvaro (han hade nog hoppat av i Bastuträsk) så inga ägg väntade på oss och faktiskt inget annat ätbart heller. Den konduktör vi pratade med då verkade inte speciellt hugad att vare sig baka eller laga mat så vi insåg snabbt att vi får lösa våra frukostproblem själv.

Vi satte oss på bussen mot Skellefteå och efter att den stannat några gånger för att hämta och lämna människor så började busschauffören prassla med en påse som såg ut som en karta. Jag blev direkt orolig och tänkte, men herregud vet inte människan var vi ska och har inte bussen GPS. Det var inget så allvarligt, det vi hade som uppgift också på vägen till Skellefteå var att lämna lite tidningar! Rationellt och miljövänligt och en himla kundservice säger jag bara. Det förklarade också varför en bussresa om ca 5,5 mil tar 1 timme och 20 minuter. Väl i Skellefteå så gick vi in på ett hotell och fixade oss lite frukost. Säkert en mycket bättre sådan än vad konduktören hade fixat.

Dagen var jättebra, och studiebesöket otroligt givande. Det var 4 ganska omtumlade damer som på kvällen igen travade mot busstationen för att påbörja resan hem. Bussen åkte i tid till Bastuträsk och där kom vi fram till ett litet stationshus.Kallt så in i norden var det så vi gick glatt in i stationshuset och möttes av ganska ljudlig dansbandsmusik. Då log vi alla som man gör när det händer något oväntat. När vi sedan kom in i lokalen och såg den lilla farbrorn som satt bakom hammondorgeln och öste på med sina dansbandslåtar då log vi inte längre då brast det nog för allihop. Jag skrattade så jag fick kramp kan jag lova. Han var så söt och alla i stationshuset var glada och applåderade mellan varje låt. Dock var det ingen som vågade ta sig en svängom det var nog lite för ljust i lokalen tror jag:-) Där bjöds det också på rosa princesstårta med hjärtan på och kaffe till en liten symbolisk summa och man kunde handla lovikavantar och raggsockor för en billig penning. Och om det var så att man behövde lektyr under tågresan så fanns det en bokhylla där man kunde välja en bok och betala vad man hade lust! Ja inte var det riktigt som hemma kan jag säga. På vår centralstation finns ju knappt någonstans att sitta och att bli underhållen med levande musik och princesstårta känns som en utopi! Ja det var både annorlunda och trevligt och naturligtvis ett jätteroligt minne av en trevlig resa.

Vi hoppade på tåget (som naturligtvis var försenat) och startade den långa färden hemåt. Alla var nu inställda på att inte kunna sova eftersom vi inte lyckades på ditresan men jag tror att jag åtminstone slumrade en stund inatt. Vi satt tillsammans med våra obligatoriska snacks och gick igenom resan innan vi alla ganska nöjda och trötta gick och la oss. Imorse ordnade SJ frukost på Park Inn minsann, själv hoppade jag det och åkte hem och fixade med lite hästar istället. Därtill kändes det som om jag ville ta en dusch innan dagens arbete. Kupén var förvisso utrustad med både WC och dusch och åker man SJ så kommer man aldrig att få legionärssjuka men frågan är om man blir så vacker om man har 3:e gradens brännskador på kroppen istället. Så jag hoppade det också och använde min egen dusch där man kan reglera vattnets temperatur. Imorgon blir det Sture med bästaste Millan, ska bli så skönt och då kan jag duscha och bada massor!

Ja jag undrar i alla fall om det är så att Twin Peaks eg ligger i Norrland?